Jak Tworzyć Call To Action + Przykłady Skutecznych CTA

utworzone przez | 10-02-23 | Bez kategorii

Przypomnij sobie jakiś moment, w którym zapisałeś się na coś w internecie. Czy kiedyś pobrałeś jakiegoś darmowego e-booka? Zapisałeś się do newslettera? Kupiłeś Netflixa?

Każde z tych działań było prawdopodobnie wynikiem skutecznego wezwania do działania – czyli właśnie Call To Action (CTA).

Pomyśl o tym w ten sposób: gdyby odpowiedni tekst i wszystkie CTA na tych stronach Cię nie zainteresowały, to pewnie używałbyś teraz o wiele mniej aplikacji i stron internetowych.

Widzisz już na pewno, jak wielką moc ma dobre CTA.

W tym wpisie pokażę Ci, jak stworzyć skuteczne wezwanie do działania i jak możesz wykorzystać je na swojej stronie do zdobycia nowych klientów.

cta call to action

Co to jest Call To Action?

Jak mówi sama nazwa – Call To Action to wezwanie do działania.

To część strony, reklamy lub fragmentu treści (np. maila, wpisu na blogu, e-booka itp.), która zachęca odbiorców do zrobienia czegoś – czyli dosłownie wzywa ich do działania.

Tym działaniem może być cokolwiek: pobranie e-booka, rejestracja na webinar, skorzystanie z formularza itp. Ma to być po prostu coś, co prowadzi do Twojego celu.

Definicję mamy już z głowy – wydaje się prosta i logiczna, prawda? Jednak teoria to jedno, a w praktyce nie zawsze działa to tak, jakbyśmy chcieli. Dlaczego?

Spójrz na te typowe przykłady Call To Action, z którymi najpewniej kiedyś już się spotkałeś:

  • Kup teraz.
  • Dowiedz się więcej.
  • Zarejestruj się.
  • Zobacz nagranie.

A teraz zastanów się – czy w którymś przykładzie widzisz korzyść dla klienta?

Przykłady wyżej to dosłownie “wezwanie do działania” – mówią odbiorcy co ma zrobić. Ale nie informują go co właściwie będzie z tego miał.

Na pierwszy rzut oka nie widać w nich żadnej korzyści dla klienta.

Chcesz tworzyć skuteczne CTA, które faktycznie pomogą Ci osiągnąć Twoje cele? Musisz więc zacząć myśleć o nich w nieco inny sposób.

pomysly marketingowe

Myśl jak Twój klient

Z przyciskami CTA jest podobnie, jak z dobrym tekstem sprzedażowym – musisz skupić się na korzyściach klienta.

Czytelnik widząc przed sobą Call To Action chce wiedzieć na co się decyduje i czy w ogóle mu się to opłaca.

Powód jest prosty – w internecie ludzie są nieco leniwi, dlatego zanim zdecydują się na jakikolwiek wysiłek muszą wiedzieć, czy jest tego wart.

Zacznij myśleć o CTA nie jak o samym wezwaniu do działania. Pomyśl, że jest to krótki komunikat, skoncentrowany na korzyściach klienta i składający mu obietnicę.

Przykłady, które pokazałam Ci wcześniej nie spełniają żadnego z tych warunków. Nie widać w nich ani skupienia na korzyściach, ani żadnej obietnicy złożonej klientowi.

Żebyś lepiej zrozumiał i zapamiętał dobre praktyki tworzenia skutecznych Call To Action posłużę się przykładem.

Załóżmy, że jesteś specjalistą od organizacji i planowania. Wydajesz właśnie e-booka, w którym zawarłeś całą swoją dotychczasową wiedzę o skutecznym zarządzaniu czasem.

Zrobiłeś landing page do jego sprzedaży i właśnie przyszedł czas na pisanie sprzedażowego tekstu na stronę i stworzenie CTA.

Jak mogłyby brzmieć Twoje Call To Action?

Oczywiście mógłbyś dać przycisk “Kup teraz” pod grafiką z e-bookiem i jego opisem, ale przypomnij sobie – czy widzisz w tym jakąś wartość dla klienta?

Taki przycisk zapowiada czytelnikowi co najwyżej wydanie jego pieniędzy, ale właściwie nic poza tym.

Zamiast tego możesz wypróbować takie przyciski:

  • Chcę w końcu ogarnąć swoje życie!
  • Naucz się skutecznej organizacji!
  • Zorganizuj w końcu swój czas i ciesz się życiem!
  • Chcę nauczyć się skutecznie planować!

Widzisz o co chodzi? W tych komunikatach wyraźnie widać, jaką korzyść osiągnie klient po zakupie e-booka. Widać też złożone obietnice, które Twój e-book ma spełnić.

Pewnie też zauważyłeś, że w tych przykładach użyłam zarówno pierwszej osoby (chcę), jak i drugiej (naucz się, zorganizuj).

Możesz więc zastanawiać się, która opcja będzie lepsza. Niestety odpowiedź nie jest taka oczywista.

Najlepszym rozwiązaniem byłoby przeprowadzenie testów A/B i sprawdzenie, w który przycisk chętniej klikają odbiorcy.

Ale co, jeśli nie wiesz jak zrobić testy, albo zwyczajnie nie masz na to czasu i chęci?

Wtedy polecam Ci wypróbowanie tekstu napisanego w pierwszej osobie.

Dlaczego?

Najbardziej znany dowód na to, że CTA w pierwszej osobie naprawdę działa, to przykład agencji marketingowej Content Verve.

W ich przypadku zmiana tekstu Call To Action sprawiła, że konwersja wzrosła aż o 90%!

Zamiana “Twój” na “Mój” wystarczyła, żeby ludzie klikali jak szaleni.

przyklad call to action

Źródło: unbounce.com

Dlaczego Call To Action w pierwszej osobie działa?

Z badań opublikowanych w naukowym magazynie Science (a oni raczej nie publikują byle czego) wynika, że ludzie podejmując decyzje znacznie częściej kierują się unikaniem strat niż osiąganiem zysków.

Jak to się przekłada na przyciski call to action? Pisząc CTA w pierwszej osobie i używając takich słów jak “mój, mojego” itp., dajesz ludziom prawo własności do oferty i wyzwalasz w nich motywację do uniknięcia straty.

Innymi słowy – sugerujesz odbiorcom, że już mają Twój produkt, przez co boją się go stracić.

Prawda, że ciekawa sztuczka? Pomyśl tylko, na ile takich chwytów sam dałeś się złapać…

Jak napisać skuteczne Call To Action?

Jeden ze sposobów już znasz – CTA pisane w pierwszej osobie.

Jak najprościej stworzyć taki przycisk?

Wystarczy, że dokończysz zdanie: “Chcę…”.

W miejsce kropek wpisz jak klient skorzysta z Twojej oferty, albo co się stanie, gdy kliknie w przycisk.

Na przykład:

  • Chcę pobrać mojego e-booka! – przy zapisie na newsletter, w zamian odbiorca dostanie darmowego e-booka
  • Chcę nauczyć się robić najlepsze zdjęcia! – przy kursie/e-booku, w którym uczysz jak robić lepsze zdjęcia
  • Chcę dołączyć do Britklubu! – przy zapisie do fanklubu Britney Spears

Zawsze podkreślaj korzyści

Call to action nie zawsze musi być pisane w pierwszej osobie.

O korzyściach klienta powinieneś jednak pamiętać zawsze.

Zobacz niżej na przykłady CTA w drugiej osobie, których powinieneś unikać.

Obok nich znajdziesz pomysły na lepszą opcję, z podkreśleniem głównych korzyści z kliknięcia:

  • “Pobierz” – zamień na “Zdobądź darmowego e-booka”
  • “Wyślij” – zamień na “Uzyskaj darmowy dostęp”
  • “Kup teraz” – zamień na “Dodaj do koszyka i odbierz 10% rabatu”

“Pobierz” i “wyślij” są bardzo ogólne. Ani trochę nie mówią o tym, co za chwilę się stanie. 

Z kolei “kup teraz” podkreśla wyłącznie to, co trzeba zrobić, a nie to, co klient otrzyma w zamian. Na dodatek zapowiada coś negatywnego – wydanie pieniędzy.

Każda z zaproponowanych przeze mnie alternatyw skupia się głównie na korzyściach klienta – a w taki przycisk na pewno każdy chętniej kliknie.

przyklad call to action black friday

Nie zapowiadaj pracy

Tworząc skuteczne Call To Action pamiętaj też o tym, jacy są ludzie w Internecie – czyli najczęściej nieeeeco rozleniwieni.

Nikomu nie będzie chciało się kliknąć w CTA, które zapowiada ciężką pracę.

Mówiąc ciężką pracę, mam na myśli nawet takie rzeczy jak podanie adresu e-mail, wypełnienie formularza czy odpowiedzenie na kilka pytań.

Z tego względu unikaj przycisków CTA takich jak: “Wypełnij formularz”, “Podaj swój mail”, “Załóż konto” itp.

Zamiast tego wypróbuj Call To Action, które nic nie mówią o pracy jaką trzeba wykonać – chociaż w rzeczywistości i tak będzie trzeba ją zrobić. Dlaczego?

Bo każdy i tak wie, że w zamian za darmowego e-booka czy dostęp do biblioteki Netflixa musi podać swoje dane czy wypełnić jakiś formularz.

Skoro i tak o tym wie, to nie trzeba mu jeszcze tego dodatkowo przypominać i na wstępie zniechęcać pracą, która tak czy siak będzie musiał wykonać.

Zamiast podkreślać pracę do wykonania, podkreślaj korzyści z Twojej oferty

Załóżmy, że masz stronę, na której zbierasz zapisy do newslettera, a w zamian oferujesz darmowego e-booka. Wystarczy tylko podać mail i w zamian otrzyma się prezent. 

Mógłbyś pod zapisem dać przycisk CTA “Podaj mail i pobierz e-booka”. Tylko problem w tym, że to zapowiada pracę (“o matko, trzeba maila wpisać, janiemogejakmisieniechce” – pomyślał Twój odbiorca ).

Zamiast tego możesz napisać “Pobierz darmowego e-booka”, albo “Chcę mojego e-booka!”.

Zasada “czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal” nabrała nagle nowego znaczenia.

Przykłady skutecznych CTA

Potrzebujesz więcej przykładów Call To Action z życia? Proszę bardzo!

Poniżej zebrałam dla Ciebie kilka bardzo ciekawych, ale przede wszystkim skutecznych przycisków CTA.

1. HBO GO
CTA: WYPRÓBUJ PRZEZ 7 DNI BEZPŁATNIE

Każdy dobrze wie o tym, że po kliknięciu w przycisk będzie trzeba wypełnić formularz, podać swoje dane, maila, nr karty itp. Ale w CTA nie ma o tym mowy. Podkreślona jest wyłącznie korzyść – darmowy, 7-dniowy okres próbny.

cta przyklad na stronie hbo

2. Uber
CTA: ZAREJESTRUJ SIĘ, ABY ZOSTAĆ KIEROWCĄ

Call To Action na stronie Ubera jasno daje do zrozumienia co trzeba zrobić, ale też informuje jaką korzyść otrzymasz – a w tym przypadku jest to też główny cel, dla którego w ogóle rejestrujesz się na ich stronie.

zarejestruj sie call to action na stronie

3. Ola Foryś – Wild Rocks
CTA: TO MA SENS, KUPUJĘ!

Na stronie z e-bookiem “Korki z Insta: Instagram dla biznesu” Ola Foryś z bloga Wild Rocks postawiła głównie na CTA pisane w pierwszej osobie: “Chcę kupić e-booka” albo “Chcę kupić pakiet!”. Mi jednak najbardziej wpadł w oko przycisk, który widzisz niżej na screenie – “To ma sens, kupuję!”. Sam potwierdzasz, że to, co właśnie przeczytałeś ma sens i dlatego warto kupić e-booka, po prostu klikając w przycisk. Proste, ale skuteczne!

dobre call to action na stronie internetowej

4. Slack
CTA: WYPRÓBUJ ZA DARMO

Slack nie zapowiada pracy. Wiadomo, że do wypróbowania trzeba będzie się zarejestrować, wypełnić formularz itp., ale nie jest to powiedziane wprost. Dodatkowo podkreślona jest korzyść – wypróbowanie jest za darmo.

cta dobry przyklad na landing page

5. Vinted
CTA: ZACZNIJ SPRZEDAWAĆ

Vinted w swoim CTA stosuje podobny zabieg, jak w kilku poprzednich przykładach. Ani słowa o pracy do zrobienia, cała uwaga skupiona tylko na tym, na czym najbardziej zależy odwiedzającym witrynę.

call to action zacznij sprzedawac

6. Natalia Dołżycka – Life Geek
CTA: DOŁĄCZ DO NAS I ODBIERZ PREZENTY

U Natalii z Life Geek przycisk CTA zapowiada dwie bardzo miłe rzeczy – dołączysz do społeczności (opisanej wyżej) i odbierzesz prezenty. Wszyscy dobrze wiemy, że te prezenty nie będą za darmo trzeba się zapisać do newslettera), ale w treści przycisku nie jest zapowiedziana żadna praca. Natalia podkreśla same przyjemne rzeczy.

call to action lifegeek

7. InterviewMe
CTA: STWÓRZ CV TERAZ

W tym call to action widać bardzo jasny komunikat. Możesz zrobić na stronie InterviewMe swoje własne CV, a na dodatek możesz to zrobić teraz. Podkreślenie słowa “teraz” dodatkowo nakłania do działania właśnie w tym momencie i daje do zrozumienia, że korzyść z kliknięcia jest właściwie natychmiastowa.

przyklad call to action na www

8. Agnieszka Skupieńska – To się opłaca
CTA: WYŚLIJ MI NARZĘDZIA

Kiedy chcesz wyjść ze strony Agnieszki wyskakuje okienko z zapisem na newsletter – wszystko jest jasno i prosto wyjaśnione. Możesz przeczytać, co dostaniesz, jeśli wpiszesz poniżej imię i maila. Przycisk CTA w pierwszej osobie „Wyślij mi narzędzia” bardzo mi się spodobało. Klikając w ten przycisk Call To Action wręcz rozkazujesz Agnieszce jak najszybciej wysłać te narzędzia mailem.

call to action przy zapisie na newsletter

9. Spotify
CTA: KORZYSTAJ ZE SPOTIFY ZA DARMO

Call to action Spotify skupia się wyłącznie na głównej korzyści – wystarczy kliknąć, żeby słuchać muzyki w Spotify za darmo. (Tak naprawdę to nie wystarczy kliknąć, trzeba jeszcze się zarejestrować i podać mnóstwo danych, ale nikt nie mówi o tym głośno…)

skuteczne cta na glownym banerze

10. Neil Patel
CTA: TAK, CHCĘ PRACOWAĆ Z NEILEM!

Neil Patel, który stworzył jeden z najpopularniejszych serwisów do szukania słów kluczowych Ubersuggest, na swojej stronie głównej ma sekcję “o mnie”. Pod krótkim opisem tego kim jest i czym się zajmuje, znajduje się wyraźne CTA z zachęcającym tekstem. Ten przycisk ma za zadanie przenieść odbiorcę na stronę z zapisem na konsultację. Po przeczytaniu samych dobrych rzeczy o tym topowym influencerze po prostu nie ma się wyjścia – każdy już chce z nim pracować, wystarczy kliknąć przycisk…

call to action przyklad

Twoja kolej – wykorzystaj Call To Action u siebie!

Uff, dotarliśmy do końca!

Chociaż tak naprawdę przybliżyłam Ci jedynie podstawy tego, jak pisać skuteczne przyciski CTA.

Po lekturze tego wpisu masz już wystarczającą wiedzę do tego, żeby z powodzeniem zacząć samemu tworzyć skuteczne wezwania do działania.

Takie, w które ludzie będą chętnie klikać, a nie omijać z daleka i szybko scrollować do końca strony.

Dla Twojej wygody i oszczędności czasu przygotowałam jeszcze małe podsumowanie całej treści:

  • Call To Action to dosłownie “wezwanie do działania” (ale nie tylko). Zadaniem przycisku jest nakłonienie odbiorcy do dowolnej akcji, np. zapisania się na newsletter.
  • Myśl o CTA jak o krótkich komunikatach, w których poinformujesz odbiorców co zyskają, jeśli klikną w przycisk. Skup się na korzyściach klienta i złóż mu obietnicę, którą spełnisz.
  • Wypróbuj przyciski pisane w pierwszej osobie (np. “Chcę…”) – wtedy odbiorcy będą mogli się bardziej utożsamić z tekstem.
  • Nic nie mów o pracy, jaką trzeba zrobić – i tak każdy to wie. Lepiej podkreślaj tylko korzyść, jaką otrzyma odbiorca po kliknięciu w przycisk.

Mam nadzieję, że pomogłam Ci lepiej zrozumieć czym są i jak stworzyć naprawdę dobre przyciski Call To Action.

Na pewno wiesz już też jak ważne jest to, żeby wezwanie do działania w ogóle się pojawiło. Bez tego Twoi odbiorcy będą błądzić jak we mgle.

A jeśli chcesz sprzedawać więcej dzięki mailom kliknij tutaj i zobacz co możemy razem zrobić.

Możesz też napisać do mnie bezpośrednio tutaj.

Powiązane posty

Kategoria Bez kategorii
Tagi
Cześć! Tu Weronika 🙂 Piszę m. in. mailowe kampanie sprzedażowe, które przynoszą wysoką konwersję i sprawiają, że odbiorcy pewni siebie przechodzą od Punktu A do Punktu Klient.

Chcesz mieć skuteczny email marketing w swojej firmie?

Dołącz do ponad 2000 przedsiębiorców i poznaj najlepsze strategie i praktyki, dzięki którym zwiększysz efektywność swoich maili.

Udało się! Teraz sprawdź swoją skrzynkę i potwierdź zapis

Chcesz mieć skuteczny email marketing w swojej firmie?

Dołącz do ponad 2000 przedsiębiorców i poznaj najlepsze strategie i praktyki, dzięki którym zwiększysz efektywność swoich maili.

Udało się! Teraz sprawdź swoją skrzynkę i potwierdź zapis